Alert informacyjny

Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK, zawsze działaj ostrożnie i potwierdź tożsamość osoby, zanim podasz jej jakiekolwiek informacje. Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa, natychmiast zadzwoń na Infolinię SGB czynną 24/7: 800 88 88 88

Bezpieczne zakupy przedświąteczne

Zbliżający się czas Świąt Bożego Narodzenia to nie tylko otwierany codziennie przez dzieci kalendarz adwentowy czy świąteczna kolacja z najbliższymi, to także czas przygotowań, podczas którego zakupowy szał, pośpiech i roztargnienie będą nam towarzyszyć. 

Te okoliczności staną się idealne dla przestępców, którzy korzystając z naszej nieuwagi będą próbowali skusić nas na „tańsze zakupy” lub używając manipulacji pozyskają od nas dane poufne, przy użyciu których dokonają transakcji „w naszym imieniu”. 

Dlatego powinniśmy szczególnie uważać na: 

  • oszukańcze witryny sklepowe podszywające się pod legalnie działających przedsiębiorców. Rolą ich jest wyłudzenie danych uwierzytelniających, które w dalszym kroku zostaną wykorzystane do bezprawnego logowania się do bankowości internetowej lub przeprowadzenia transakcji internetowej przy użyciu kart płatniczych.
  • fałszywe sklepy internetowe, które proponują atrakcyjny towar po jeszcze bardziej atrakcyjnej cenie. Oczywiście towar, którego nie posiadają i w konsekwencji relacja taka prowadzi do strat finansowych klienta.

W czasie przedświątecznych porządków typujemy rzeczy, którym za pośrednictwem portali aukcyjnych oraz ogłoszeń w serwisach społecznościowych chcemy nadać drugie życie.

Tu również może czaić się oszustwo i powinniśmy zachować czujność, by w przypływie euforii wynikającej ze sprzedaży rzeczy zalegających w szafach, nie ulec manipulacji i nie przekazać oszustom danych własnej karty płatniczej lub poufnych danych do logowania się w bankowości elektronicznej. 

W okresie przedświątecznym rekomendujemy zachowanie najwyższej ostrożności oraz stosowanie kilku ważnych zasad:

  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy; 
  • czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  • obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych; 
  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w sms lub w czacie); 
  • uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów sms lub aplikacji mobilnej;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności” lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS’ach;
  • jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
  • czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl – BCC ZBP.

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.

Życzymy udanych zakupów i spokojnych Świąt!

Powyższy Komunikat został przygotowany przez Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP (FinCERT.pl) oraz Komendę Główną Policji z dnia 2 grudnia 2021 r.